Snel Winnen: Timing op social media.

In “Snel Winnen” geven we tips waarmee je zelf (en dus gratis!) meer uit je website, social media en online advertenties haalt. En dat binnen 30 minuten! Hiermee helpen we je klanten direct effectiever te bereiken. Zo bespaar je kosten van adverteren en online diensten. Bovendien zul je beter begrijpen wat de “online klant” beweegt.

Veel kleine bedrijven posten op Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter en/of YouTube. Dat is top: ze bereiken gratis veel geïnteresseerden! Toch gebeurt dit helaas vaak zonder strategie. Met zeer kleine wijzigingen verhoog je het aantal mensen dat jouw bedrijf ziet.

We willen het vandaag hebben over de tijdstippen waarop je berichten plaatst. Denk jij hier bewust aan wanneer jij berichten online plaatst? En rooster je je berichten in volgens een schema?

Zelfs als je geen exacte strategie hebt, kan het slim zijn om posts iets eerder of later te plaatsen dan je momenteel doet. Het gaat om een kleine investering van tijd die je veel oplevert: meer klanten komen in aanraking met wat jij te melden hebt!

De jongens van O! timen hun posts ook tactisch. Althans, dat zeggen we zelf…

Het recept voor social media.

Plaats je berichten op LinkedIn? Doe dit dan vlak voor de tijdstippen waarop je volgers vroeger bijvoorbeeld hun krant lazen: 07:00-07:30 uur, 11:30-12:00 uur of 16:30-17:00 uur. Omdat LinkedIn zakelijk van aard is, bereik je logischerwijs minder volgers in het weekend. Houd bovendien het aantal berichten op maximaal vijf per week. Zo voorkom je “spammerigheid”.

Op Facebook kun je het beste aan het einde van de werkdag posten, tenzij je doelgroep (nog) niet een baan heeft. Als je een zakelijke doelgroep probeert te bereiken, kun je het beste het schema van LinkedIn aanhouden. Heb je veel content en is je doelgroep jong? Dan mag je best vaker op een dag een bericht plaatsen. Maak hierbij gebruik van de publicatietool van Facebook.

Instagram wordt meestal gebruikt om niet-zakelijke volgers te bereiken. 2-5 keer per dag een bericht plaatsen is dan ook geen uitzondering. Houd dit in het weekend vooral vast.

Als je Twitter gebruikt, is vooral de frequentie van je berichten belangrijker: het is bedoeld voor korte updates. Wees dus niet bang om dagelijks (ook in het weekend) een stuk of 15 berichten te plaatsen. Verdeel ze hierbij gelijkmatig, bijvoorbeeld tussen 06:00 en 00:00 uur. Zelfs je trouwste klanten worden niet écht gelukkig van een tijdlijn met alleen jouw berichten.

Actief op YouTube? Video’s kun je het beste aan het einde van doordeweekse dagen plaatsen. In het weekend zijn abonnees namelijk op minder voorspelbare momenten thuis dan op studie- en werkdagen. Op YouTube is het verstandig hier rekening mee houden, want video’s duren vaak minimaal enkele minuten. Je publiek moet er echt even voor kunnen gaan zitten.

Kijk naar je eigen situatie.

Uiteindelijk blijft het soms een kwestie van experimenteren. En nee, dat zeggen we niet om onszelf er makkelijk vanaf te maken! Als je een zeer specifieke doelgroep hebt, kan het gebruik van sociale media soms op andere tijdstippen pieken.

Altijd goed: experimenteren!

Zodra je dus een aantal (10+) berichten hebt geplaatst, bekijk dan op welke tijdstippen je het grootste aantal mensen bereikt. Houd er hierbij wel rekening mee dat het aantal volgers in de tussentijd gegroeid kan zijn. Hierdoor hebben je meest recente berichten automatisch meer bereik. Let er dus op dat het aantal volgers nagenoeg constant is gebleven.

Happy posting!

Terug naar Blog