Snel Winnen: Dubbele zoektermen op Google Ads.

In “Snel Winnen” geven we tips waarmee je zelf (en dus gratis!) meer uit je website, social media en online advertenties haalt. En dat binnen 30 minuten! Hiermee helpen we je klanten direct effectiever te bereiken. Zo bespaar je kosten van adverteren en online diensten. Bovendien zul je beter begrijpen wat de “online klant” beweegt.

Run je een campagne op Google Ads (voorheen Google AdWords)? Het is dan handig jezelf kosten en een onnodig verlies van kliks en weergaven te besparen. Hierbij is het niet alleen van belang dat de inhoud van je advertenties klopt, maar ook de technische structuur van je account. Dat klinkt ingewikkeld, maar dat is het verre van!

Gooi niet je eigen glazen in.

Wanneer je een campagne maakt, kun je per advertentiegroep (een groep advertenties die hetzelfde onderwerp hebben) zoektermen aangeven. Wist je dat je jezelf ontzettend in de vingers snijdt als je bij meerdere advertentiegroepen dezelfde zoekterm aangeeft?

Deze zogenaamde “dubbele zoekwoorden” verlagen de kwaliteitsscore van je advertenties en verhogen bovenal je CPC (cost-per-click). Dit laatste komt doordat er advertenties uit meerdere groepen bieden op dezelfde zoekterm. Je concurreert dan dus met jezelf! Daarnaast heb je minder controle over welke content gebruikers van Google te zien krijgen.

Tijd om de zeem door die zoekwoorden te halen! En ja, dit duurt écht minder dan 30 minuten (in tegenstelling tot ramen).

Verwijder die dubbele zoekwoorden!

Als je een groot advertentieaccount hebt, kan het een kluif zijn om dit te herstellen. Gelukkig bestaat er een handige tool hiervoor: de Google Ads Editor! Na het downloaden en toevoegen van je account, kun je via “Hulpprogramma’s” of “Tools” (NL/EN) naar “Dubbele zoekwoorden zoeken” of “Find duplicate keywords” gaan.

Hiermee vind je dus je dubbele zoekwoorden. Zorg ervoor dat je aangeeft dat je naar dubbele zoekwoorden zoekt die van hetzelfde type zijn en dit over de gehele campagne wilt doen. Zo neem je meerdere advertentiegroepen tegelijk mee. Daarnaast is het slechts een kwestie van deze verwijderen.

Kom je er niet volledig uit? Stuur een mailtje naar justus@o-creative.nl en ik help je hier (écht) gratis bij.

Terug naar Blog