Snel Winnen: Binnen een paar minuten betere e-mails! (Deel 1)

Stuur je wel eens e-mails gericht aan meerdere (potentiële) klanten tegelijk? Wellicht denk je er niet bij na, maar e-mail kan één van je meest effectieve online marketingkanalen zijn! Waarom? Dit komt uiteraard doordat je heel concreet weet aan wie je je boodschap richt. Zelfs als je een lange lijst met ontvangers hebt, heb je vaak een beeld van wat deze doelgroep leuk vindt aan jouw bedrijf. 

Tijd om te zorgen dat je boodschap langer blijft hangen! Gelukkig kun je met een paar wijzigingen al veel resultaat bereiken. In dit artikel presenteren we de eerste lading met tips.

Tip 1: Maak het jezelf makkelijk

Verstuur je massaberichten direct vanuit je mailbox? Dat kan beter, namelijk via een online e-maildienst! Neem bijvoorbeeld Mailchimp (we worden (helaas!) niet gesponsord). Als je een beetje kennis hebt van hoe je apps gebruikt, is Mailchimp geen probleem.

Mailchimp heeft niet alleen handige tools voor het schrijven van e-mails.

In een e-mailtool als Mailchimp kun je verschillende lijsten met e-mailadressen bijhouden, snel e-mailsjablonen maken met jouw bedrijfsstijl en inzage krijgen in het percentage ontvangers dat je mails opent. Dat maakt je efficiënter én zorgt ervoor dat je professioneler overkomt op de lezers van je mails.

Als je écht weinig tijd hebt of het je gewoonweg lastig lijkt, kun je zelfs eventueel gebruik maken van een grote hoeveelheid e-mailsjablonen. Hiermee is het slechts een kwestie van tekst vervangen, je logo eenmalig uploaden en verzenden maar!

Tip 2: Eindig met de titel

Oké, door naar de e-mail zelf. De onderwerpregel, oftewel de titel van je mail, is één van de belangrijkste factoren die ervoor zorgen dat je e-mail geopend wordt. Zie het zo: de ontvanger heeft twee informatiebronnen.

De eerste bestaat uit de mails die je in het verleden hebt gestuurd: als die leuk, relevant, handig etc. zijn, dan opent iemand je toekomstige berichten vaker. De tweede is daarnaast dus de onderwerpregel: hiermee beoordeelt de klant of deze mail ook relevant voor hem/haar gaat zijn.

Hoe doe je dat dan, een goede onderwerpregel schrijven? Schrijf deze ten eerste als allerlaatst. Veel schrijvers van boeken geven hun boek ook pas een titel nadat het verhaal op hun scherm staat. Dan weet je pas écht waar je kunstwerk over gaat!

Het schrijven van onderwerpregels is ook een handigheidje: je moet proberen om te vertellen waar de mail over gaat zonder dat je onthult waar de mail precies over gaat. Dat klinkt tegenstrijdig…

Mensen ontvangen meerdere, soms tientallen/honderden mailtjes per dag. Laat die van jou opvallen!

Het is de bedoeling dat je de lezer nieuwsgierig maakt zonder dat het goedkoop op ‘spammerig’ lijkt (als een spamfilter je bericht als spam detecteert, krijgen veel mogelijke ontvangers de e-mail niet te zien). 

Tijd voor een kort voorbeeld! Als wij een e-mail zouden versturen over dit artikel, kunnen we de volgende onderwerpregel gebruiken: ‘Verstuur je e-mails? Met onze tips wordt dat een fluitje van een cent.’ Je hebt geen idee welke tips we geven (dit maakt nieuwsgierig), maar je wordt er wel een betere e-mailmarketeer van (en je weet dus het voordeel).

Tip 3: Zorg voor een goede lay-out zonder teveel tierelantijntjes

Het laatste wat we benoemen, speelt een rol nadat ontvangers je mail hebben geopend: de indeling van de tekst. Er zijn enkele zaken om goed op te letten. Sommige van de onderstaande punten klinken misschien logisch, maar ze worden vaker vergeten dan goed is!

De indeling van je mail moet kloppen op 4K-beeldschermen, laptops, tablets, grote telefoons en oudere, kleinere telefoons.
  • Geef de verschillende onderwerpen/alinea’s aan met een duidelijke titel. Zo weten lezers hoe de mail is ingedeeld en waar voor hen relevante info te vinden is.
  • Houd rekening met mobiele telefoons. Veel mensen hebben toegang tot hun inbox op hun mobiel. Op deze schermpjes moet de mail uiteraard ook te lezen zijn. Een goede e-mailtool, zoals het eerder genoemde Mailchimp, regelt dit automatisch voor je.
  • Voeg call-to-actions (CTA’s) toe. Dit zijn links/knoppen waar lezers op kunnen klikken, zodat ze direct naar je website kunnen voor meer informatie over een onderwerp, het maken van een aankoop, het bekijken van een aanbieding etc. Wees creatief!
  • Houd het overzichtelijk. Gebruik vooral het kleurenpalet dat bij je huisstijl past, maar let erop dat letters leesbaar blijven, de indeling duidelijk is en de verhouding tussen afbeeldingen en tekst in balans is.

Dat was het voor vandaag! We hebben alleen nog veel meer tips die je toe kunt passen wanneer je e-mails schrijft. Daarom volgt in ons volgende artikel het tweede deel met tips!

Zou je het versturen van e-mails liever professioneel op laten pakken of zelfs volledig willen automatiseren? Stuur dan gewoon een mailtje naar hello@o-creative.nl of neem contact op!

Terug naar Blog