Snel Winnen: Binnen een paar minuten betere e-mails! (Deel 2)

In “Snel Winnen” geven we tips waarmee je zelf (en dus gratis!) meer uit je website, social media en online advertenties haalt. En dat binnen 30 minuten! Hiermee helpen we je klanten direct effectiever te bereiken. Zo bespaar je kosten van adverteren en online diensten. Bovendien zul je beter begrijpen wat de “online klant” beweegt.

Zoals beloofd: het tweede deel met tips om je e-mailmarketing snel te verbeteren! Dit keer focussen we op de tekstuele inhoud van de e-mail. Met andere woorden, hoe zorg je dat je lezers de actie ondernemen die jij van ze wilt?

Wil je zorgen dat je e-mails écht optimaal zijn? Maak je kennis compleet met de tips uit het eerste deel: die vind je hier!

Tip 1: Varieer en structureer.

Als ondernemer is je ultieme doel om winst te maken. Je wilt klanten binnenhalen. Wanneer je volledig achter je producten/diensten staat, kan het heel verleidelijk zijn deze continu aan te prijzen.

Veel klanten zitten hier alleen niet op te wachten. Je hoort namelijk vast wel eens dat je je klant moet begeleiden naar de aankoop. Door op verschillende fases in de funnel je klant te bereiken, doe je dit. Sommige mensen die je bereikt met een massa-e-mail zijn al op zoek naar een specifiek product, dus die vinden dit wellicht fijn.

Daarentegen zal een groot deel juist geïrriteerd worden: zij hebben überhaupt nog geen verlangen naar je product of nog geen ‘feeling’ met je merk.

Je lost dit op door te variëren. Mix ‘hard sales’ met luchtige berichten over bijvoorbeeld het meest recente personeelsuitje of een interessante ontwikkeling binnen de branche. En je hoeft niet iedere keer opnieuw het wiel uit te vinden: maak vaste rubrieken, zoals bijvoorbeeld dus eentje waarin je blikt op de ontwikkelingen in de branche. Deze rubrieken zijn bij voorkeur niet te lang, maar hebben allemaal verschillende onderwerpen!

Tip 2: Korte zinnen en alinea’s lezen lekker.

Het klinkt logisch, maar vooral Justus vindt het soms ontzettend lastig: beperk de lengte van je zinnen! Als mensen doen we dit, omdat we het verhaal in ons hoofd vertellen terwijl we het typen. Het probleem is alleen dat lezers niet luisteren naar wat je zegt en de pauzes die daarbij horen: ze hebben alleen hun scherm.

Waar kun je bij het corrigeren van te lange zinnen dan op letten? Eén van de eerste dingen is simpelweg een zoektocht naar woorden ‘en’, ‘maar’ en ‘omdat’. Met een beetje creativiteit vervang je deze zo door een punt samen met een ander signaalwoord. Ook komma’s in opsommingen maken zinnen soms gigantisch lang.

En, als het past bij je bedrijf, is het ook niet erg om eens af te wijken van wat grammaticaal correct is. See what we did there? ‘En’ hoort formeel niet aan het begin van de zin, maar het ziet er niet vreselijk uit. Althans, in ons hoofd niet.

Visueel kun je zinnen en alinea’s natuurlijk ook korter maken. Onze blog neemt op desktop bijvoorbeeld slechts een deel van de paginabreedte in beslag. Ook zijn alinea’s maximaal een paar regels en hebben ze genoeg tussenruimte. Hiermee behoud je de aandacht van je lezers beter. Nu je dit leest, mogen we dat wel bevestigen, toch?

Tip 3: Zorg voor call-to-actions.

Aan het einde van je artikel, roep je mensen aan tot actie: call-to-actions, kortweg CTA’s. Een CTA is een knop of link waarmee je actie aanmoedigt. Deze gebruiken wij ook in onze websites en teksten, zodat potentiële klanten makkelijk tot actie over kunnen gaan. Deze tip hebben we overigens ook genoemd als ‘sub-tip’ onder Tip 3 van deel 1. Desondanks is deze zo belangrijk, dat extra benadrukking en toelichting geen kwaad kan.

Voorbeelden van CTA’s zijn bijvoorbeeld ‘koop nu’, ‘meer info’ of ‘lees dit bericht’. Als je één van de artikelen uit je nieuwsbrief af hebt, voorzie deze dan van een link of knop met zo’n oproep. Maak deze link opvallend en zorg dat deze aansluit op het doel van je tekst.

Net als bij Tip 1 bovenaan, kun je CTA’s gewoon ‘mee-variëren’. Je hoeft niet met elk bericht iets te verkopen. Het verkrijgen van volgers of lezers van een blogartikel kunnen ook doelen van je artikel zijn!

It’s a wrap! Twee delen vol met tips over e-mailmarketing. Denk kort na over hoe je deze toe kan passen: dit hoeft niet zo moeilijk te zijn als het soms lijkt. Het kan je bovendien veel opleveren!

Toch wat meer tips nodig? Of wil jij je klanten op een optimale manier overtuigen via e-mail? Nou, bij deze ónze CTA: neem dan contact op. 😉

Terug naar Blog