Eerst Data, Dan Marketing: Ontwijk globale statistieken.

Er zit veel kennis verstopt in data. Dit is data waar je waarschijnlijk al toegang toe hebt. In deze rubriek lees je meer over hoe je, volgens onze Data-fanaat Justus, deze data écht goed gebruikt. Zo maak je betere websites, advertenties en andere marketingmiddelen!

Heb je wel eens een Google Analytics-rapport bekeken? Google Analytics geeft gratis inzicht in hoe de bezoekers van je website zich gedragen. Op de standaardweergaves vind je bijvoorbeeld globale statistieken over gedrag, zoals hoeveel gebruikers je website bezoeken.

Een ander voorbeeld van zo’n statistiek is de bounce rate. Dit is het percentage gebruikers dat je website verlaat zonder ergens te hebben geklikt. Normale marketeers bekijken de bounce rate, zien dat ze teveel “bounces” krijgen en bedenken dan een plan om dit aan te pakken.

Globale statistieken worden veel gebruikt. Te veel, als je het Justus vraagt…

Als je een data-gedreven manier van werken hanteert, doe je dit net even anders. Je pakt dan namelijk problemen bij de wortel aan. Welke pagina’s zorgen voor een hoge bounce rate? Welke elementen op je website dragen bij aan de bounce rate? Dit weet je niet als je slechts de globale statistieken bekijkt.

De oplossing.

Geen zorgen: op Google Analytics kan je een overzicht maken van op welke pagina gebruikers je website verlaten. Én waar deze personen vandaan kwamen voordat ze jouw website bezochten!

Stel je voor: je ziet dat specifiek mensen die vanuit Google op een vacaturepagina komen vaak bouncen. Óf de pagina is niet bedoeld voor deze groep óf de pagina is gewoonweg niet duidelijk. Het punt is: je weet dan al veel beter wat de pijnpunten op je website zijn.

Mijn tip: wees oplettend als je algemene statistieken bekijkt! Wil je weten hoe je dit doet?

Stuur een mailtje naar justus@o-creative.nl en ik maak een gratis Google Analytics-rapport voor je.

Terug naar Blog